Hírek

Hírek

M3 metróvonal: A teljes szakaszon befejeződött a vágányhálózat átépítése

M3 metróvonal: A teljes szakaszon befejeződött a vágányhálózat átépítése

Befejező szakaszához érkezett a 2017-ben indult M3 metróvonal rekonstrukciója. A korábbi években először az északi, majd később a déli szakasz is elkészült, jelenleg még a középső szakasz felújítása zajlik. A vasúti pályarendszert a Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi ki, az állomások megújulása a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, az egyes szakági terveket pedig a FŐMTERV Zrt. készítette. Összefoglaló cikkünkhöz az információkat Szalay Alajostól, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. főépítésvezetőjétől kaptuk.

2022. májusában a Nagyvárad tér és Deák Ferenc tér állomások közötti vonalszakaszt adták át három állomással (Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák). Mint azt lapunk is megírta: 2023 januárjában a Ferenciek tere és Deák Ferenc állomást veheti birtokba az utazóközönség, a hátralévő pályarészeken és állomásokon pedig tavasszal indulhat meg több ütemben az utasforgalom.

 

 

Öt és fél kilométer vágány újult meg a középső szakaszon

Novemberben befejezte a vágányok és a vágánykapcsolatok átépítését a Swietelsky Vasúttechnika Kft., ezzel teljessé vált a felújított vágányhálózat az M3 metróvonalon. A Deák Ferenc tér és a Dózsa György út állomások között közel 5400 vágányméter pálya újult meg és négy csoport kitérő épült át.

Jelentős kihívásnak kellett megfelelni az idei évben, hiszen egy elöregedett, több, mint 40 éve üzemelő szakaszt kellett úgy átépíteni, hogy az a mai kor követelményeinek megfeleljen. A vonal ezen a részen többségben mélyvezetésű, a jobb és bal vágány külön körszelvényű alagútban helyezkedik el, ami mind a munkavégzésben, mind a kiszolgálásban komoly fejtörést és logisztikai kihívásokat hozott.

 

 

„A kivitelezés során - a korábbiakhoz hasonlóan - nemcsak a vágány, de - a teljesség igénye nélkül - a harmadik sín, a pálya vízelvezetése, az alagútszigetelés, a főszellőzők műtárgyai, a tűzivíz vezeték, a kábeltartórendszer, az EPH hálózat (egyenpotenciálú hálózat – a szerk.) és az alagútvilágítás is megújulna. Ezen kívül korszerűsítjük a biztosítóberendezést és a gyengeáramú rendszereket is. A felsorolt munkarészek teljeskörűen jövő év elején készülnek el”

– emelte ki Szalay Alajos főépítésvezető. 

 

A felújítási munkálatok nem csak az alagútban zajlottak

A Kőér utcai járműtelep pályahálózatának felújítása is befejeződött, az idei évben átépült két kilométer zúzottkő ágyazatú vágány, 11 csoport kitérő és kialakítottak egy új vágánykapcsolatot is. Kiderült továbbá az ellenőrző mérések során, hogy az áramellátási kábelek szigetelésének állagromlása olyan mértékű, hogy a kábelhálózat cserére szorul – ezt is sikeresen végezte el a kivitelező cég.

 

 

Az M3-as vonal irányító központjának, a Szabó Ervin téri diszpécserháznak a felújítása is ütemezetten halad, és a jövő évben is folytatódik. (Erről lapunk is beszámolt a munkálatok kezdetén.) Itt a Swietelsky Vasúttechnika kiemelt feladata, hogy az átépítés során az ott dolgozók munkakörülményeit, valamint az irányító és felügyeleti rendszerek zavartalan működését biztosítsa.

 

A kivitelezés utolsó ütemében komoly kihívásokkal kellett szembenézni

Az év során a pandémia, majd az orosz-ukrán háború következtében több hátráltató tényezővel kellett szembesülnie a kivitelező cégnek.

Szinte minden közreműködő üzleti partner részéről megnövekedtek a szállítási, teljesítési határidők, az üzemanyag ellátással kapcsolatos korlátozások pedig a szállító és munkagépek működését befolyásolták. Mindez jelentős hatással volt az ütemtervre, a teljesítési határidőkre, és a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek számtalan intézkedést kellett megtennie a hátrányos következmények csökkentésére” – részletezi a felmerülő nehézségeket a főépítésvezető.

 

 

Az integrált próbaüzem a „záróvizsga”

Rendkívül intenzív, fokozott erőfeszítést igénylő hónapok állnak a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a társvállalkozók előtt, hiszen a rész-műszaki átadás-átvételi eljárás, illetve a műszaki átadás-átvételi eljárás lezárásához össze kell állítani a megvalósulási dokumentációt, sikeresen el kell végezni a működési és üzempróbákat, valamint az integrált próbaüzem keretében be kell mutatnia a vállalatnak, hogy a műszaki átadás-átvétellel érintett valamennyi berendezés, építmény vagy létesítmény rendeltetésszerű használatra alkalmas, a használatbavételi engedély megkérhető.

 

 

Ezek megvalósulása után viszont 2023 tavaszán egy korszerű, minden utazási igénynek megfelelő, XXI. századba illő metróvonalat vehet birtokba az utazóközönség.