Hírek

Hírek

M3-as metró: több mint 100 kilométer kábelen keresztül jut el az energia a szerelvényekhez és az alagutakba

M3-as metró: több mint 100 kilométer kábelen keresztül jut el az energia a szerelvényekhez és az alagutakba

Rendszeresen írunk az M3-as metró felújításáról, különös tekintettel a pályaépítés munkálataira, melyeket a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végez. Miután az északi (Lehel tér - Újpest-Központ állomások által határolt) és a déli (Kőbánya Kispest - Nagyvárad tér állomások által határolt) metróvonal szakaszok rekonstrukciós munkáit is a cég kivitelezte, jelenleg az óriásprojekt utolsó ütemén, a belvárosi, mélyvezetésű szakaszon végzik el ezeket a munkálatokat.

 

Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Most az M3-as metrófelújításának középső szakaszát érintő kivitelezés elektromos munkáiról számolunk be, Kovács Norbert, a Vasúttechnika erősáramú referensének tájékoztatása alapján. Elsőként néhány számadat az elvégzett feladatokról: az érintett középső szakaszon január végéig

  • 1100 lámpatestet helyeztek fel (összesen 2752 darab kerül majd a helyére);
  • világítókábelből közel 33 kilométernyit helyeztek el, de a hálózat végső hossza közel 116 kilométer lesz;
  • erősáramú vontatókábelből pedig mintegy 7,6 kilométernyi került a helyére eddig (és további 7,4 kilométernyin dolgoznak).

 

 

A szakembertől megtudtuk: a Vasúttechnika párhuzamosan több munkacsapattal, több helyszínen is dolgozik a munka nagysága és komplexitása miatt, illetve a szűkös munkaterületre és a logisztikai kihívásokra válaszul az érintett kivitelezési feladatok java részét speciális, az alagúti munkára kialakított szerelőkocsiról végzik.

 

Így biztosítják a metró már elkészült szakaszainak elérését

Kovács Norbert kifejtette, hogy ahogyan halad a pályaépítés, úgy követi azt az áramellátás kialakítása is – az ideiglenes ellátások kialakítását is megoldva, hiszen a szerelvények felújítás alatt álló szakaszon is közlekednek (a metróvonal északi részére ugyanis csak így tudnak eljutni a Kőér utcai remízből).

 

 

A szakembertől megtudtuk azt is, hogy jelentős kihívást jelent a munka során, hogy számos olyan kábel van a kivitelezés helyszínén, melyeket át kell mozgatni, hogy ki tudják építeni az új kábeltartó rendszert (összesen mintegy 24 kilométernyi kábelt mozgattak meg a Lehel tér-Nagyvárad tér közti szakaszon).

 

 

Emellett komoly kihívás volt, hogy az acéltübbingek megfúrására, illetve hegesztésére nem volt lehetőség, ezért az alagút falát alkotó acéltübbing-elemekre speciális módon kellett rögzíteni a kábeltartó rendszert.

Mindezek megtervezése számos egyedi megoldást kívánt, melyek kidolgozása a Swietelsky Vasúttechnika szakembereinek a tervezőkkel történő sikeres együttműködésének az eredménye.