Idén immáron 16. alkalommal szervezték meg a Várostervezési Napok elnevezésű rendezvényt. Az öt napos program a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem szakkollégiumainak és szakmai klubjainak műhelyversenye, amelyen építőmérnök, közlekedésmérnök, építész, tájépítész és településmérnök hallgatók vettek részt. A kis csoportokba szervezett fiataloknak – a verseny keretében – közlekedési, építészeti és fenntarthatósági szempontból kellett újratervezniük Budapest egy adott közterületét. A programot idén a Vasúttechnika is támogatta, az esemény szervezői között pedig két kollégánk is volt: Bódai Dávid és Csősz Attila. Ügyvezetőnk, Vingelmann Szabolcs a versenyt szakmai konzulensként segítette, Dudás István vasútépítési igazgatónk pedig a zsűriben foglalt helyet.
Az idei Várostervezési Napokon Kőbánya alsó vasútállomás és környezetének városépítészeti, közlekedési problémáit kellett feltárniuk, majd ezekre megoldásokat találniuk a mérnökhallgatóknak. Minden versenyben lévő csapat ugyanazt az előre lehatárolt területet kapta feladatként, ráadásul igazán előkészülni sem tudtak, hiszen csak a megnyitón lett nyilvános számukra, hogy idén mi a tervezési helyszín. A programban szervezőként részvevő kollégánk, Bódai Dávid elmondta: a terület a versenyben részvevő szakágak mindegyike szempontjából igen izgalmas, hatalmas potenciált rejt magában, így nem véletlen, hogy erre a helyszínre esett a szervezők választása.
Dávidtól azt is megtudtuk, hogy 2025-ben öt csapat mérte össze tudását a szakmai körökben nagy elismertségnek örvendő, Magyarországon egyedülállónak számító mérnökversenyen. Mint mondta: a csoportokat a jelentkező hallgatókból a szervezők állították össze úgy, hogy lehetőleg minden csapatban minden szakág képviselve legyen. A jelentkezés során felmértük a versenyzők kompetenciáit, majd ezek alapján igyekeztünk egyenlő erősségű csapatokat létrehozni - magyarázta kollégánk. Hozzátette továbbá: a lebonyolításból fakad, hogy a csapattagok csak a verseny megnyitóján ismerkednek meg egymással, de ezt azért tartják a rendezvény egyik előnyének, mert így a fiatalok olyan körülményeket tapasztalhatnak meg, amit a valós munkahelyzetben, amikor is például új kollégákkal, más szakterület szakembereivel is intenzíven együtt kell dolgozniuk a sikeres projektmegvalósítás érdekében.
A csapatmunka kihívásainak és pozitívumainak megtapasztalását Dudás István, vasútépítési igazgatónk is kiemelte, aki idén zsűritagként vett részt az eseményen.
Nagyon jó, hogy a hallgatók beletanulnak abba, hogy a mérnök mindig csapatban dolgozik: másként gondolkodik egy építész, mint egy közlekedésmérnök, megint más a fontos egy tájépítésznek és másként közelíti meg ugyanazt a problémát egy építőmérnök. A lényeg, hogy a projektmunka során felülemelkedjenek az ellentéteken, és egy olyan koncepciót hozzanak létre, amely minden szakterület igényeit kielégíti, hisz csak ekkor lesz működőképes a megtervezendő városrész.
A verseny különleges együttműködési lehetőséget biztosít a pályakezdő mérnökök és a szakma tapasztalt szakemberei között is. Konzulensként például minden évben részt vesznek a versenyen a legnagyobb állami, fővárosi cégek szakemberei, valamint sokszor a tervezési helyszínnel érintett önkormányzatok illetékesei, illetve az ágazat nagyvállalatainak képviselői is. Korábbi években Dudás István is többször vett részt az eseményen konzulensként, idén pedig ügyvezetőnk, Vingelmann Szabolcs is segítette ebben a szerepben a fiatalok munkáját. De nem csak vezetőink kapcsolódtak be a rendezvénybe, a Vasúttechnika szponzorként is támogatta az eseményt.
Cégünknek fontos, hogy olyan önszerveződő szakmai közösségeket támogasson, amelyek tagjai a tantermi ismeretek elsajátításán túl valami többet szeretnének elérni: valós problémák megoldásával fejlesztenék szakmai képességeiket. Ez az, amire a jövő mérnökeinek igazán szüksége van, és vállalkozásunk a jövőben ilyen kollégákkal szeretne együtt dolgozni - fogalmazott Dudás István. Hozzátéve: műegyetemi évei alatt ő maga is számos hasonló rendezvény megrendezésében vett részt, saját tapasztalata, hogy sokat jelent a szervezőknek az anyagi és a szakmai támogatás.
Vasútépítési igazgatónk szerint, ahogy a legtöbb szakmai területen, úgy a mérnökök tekintetében is minden generációnak megvan a sajátossága. Azt tapasztalom, hogy a mai mérnökhallgatók nagyon nyitottak, érdeklődőek. Rengeteg impulzus éri őket, ezért a figyelmükért meg kell dolgozni, de ha elmélyednek valamiben, akkor sok kreatív megoldással rukkolnak elő. Ma az internet segítségével sokkal könnyebb nemzetközi példákhoz hozzájutni, mint 25-30 évvel ezelőtt. Az online térképek segítségével pillanatok alatt lehet egy dán vagy holland városban alkalmazott megoldásból ihletet meríteni- emelte ki Dudás István.
A Várostervezési Napok keretében elkészített tervek várhatóan a szervező egyetemeken, azaz a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, valamint a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem is láthatók lesznek egy kiállítás keretében. A rendezvény végeredménye, részletes képes beszámoló, és maguk az elkészített tervek pedig elérhetőek a verseny hivatalos honlapján, a https://www.varostervezesinapok.hu/ oldalon.
Borítókép forrása: Képítő Fotókör