Hírek

Hírek

Gyorsforgalmi út- és irodaházépítésre, valamint a metrófelújításra is eljutottak a SWIETELSKY ösztöndíjasai

Gyorsforgalmi út- és irodaházépítésre, valamint a metrófelújításra is eljutottak a SWIETELSKY ösztöndíjasai

Win-win helyzetet teremt a SWIETELSKY Magyarország Kft. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. közös ösztöndíjprogramja a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) építőmérnök hallgatóival. (Az indulásról lapunk októberben készített összefoglalót.) Ez egy hosszútávú együttműködés: a fiataloknak hasznos gyakorlati tapasztalat és elhelyezkedési lehetőség, a cégek részéről befektetett energia pedig gyarapítja a tudásukat.

 

Zóka József
Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

 

Zóka József, a SWIETELSKY Magyarország Kft. HR-vezetője szerint nem titkolt cél persze az is, hogy az elhivatott fiatalok közül néhányan megmaradjanak a Swietelsky kötelékében, de legalábbis vigyék a jóhírét.

„A program elején heti egy-egy napot szenteltünk arra, hogy megismerjék a résztvevők a vállalatot, az ágazatokat, az egyes tevékenységi köröket. Emellett kerestük azokat a lehetőségeket, amikor hosszabb időt tudnak nálunk tölteni a hallgatók. Erre a téli vizsgaidőszak végén volt alkalom. Ez a két és fél hét nagyon hasznos volt, hiszen jobban bele tudtak merülni egy-egy projektbe, kaptak önálló feladatokat. Nyitott szemmel figyeljük, hogy mibe tudjuk bekapcsolni őket, hiszen ez mindkét fél érdeke. Az egyes projektek helyszínére a Vasúttechnikával szerződésben lévő hallgatókat is meghívtuk, hogy még teljesebb képet kapjanak a Swietelsky cégek tevékenységéről.”

 

Wernitzer Dóra

 

A program koordinátora Wernitzer Dóra HR-munkatárs, aki segít a mérnökhallgatók idejével jól gazdálkodni és összehangolja a hasznos látogatásokat, valamint programokat, találkozókat szervez a különböző területen dolgozó mérnökökkel.  

„Az egyik kollégám például egy uszodaépítési tenderrel kapcsolatban bemutatta, hogy hogyan történik a közbeszerzési pályázatok összeállítása, párhuzamba állítva és összehasonlítva a magánbefektetők pályázatával. Valamint elmagyarázta a Magasépítési Üzletág Központi előkészítési területének működési mechanizmusát: attól a ponttól, hogy megérkezik hozzánk egy pályázati felhívás, milyen folyamatok útján jutunk el a tender leadásához és tovább a szerződéskötéshez.”

 

 

Már kézzel fogható eredmény is van a kutatásban

A program egyik legizgalmasabb része talán az a speciális kutatás-fejlesztési pályázat, amellyel a Swietelsky Vasúttechnika Kft. a hallgatókon túl a BME fiatal oktatóit is bevonta.

Vinkó Ákos adjunktus, Csortos Gabriella doktorandusz és Kopitkó Tünde MSc-s (mesterképzésben résztvevő) hallgató a magyarországi vasúti felsővezeték kivitelezés technológiáját kutatja. Ezen a területen hazánk még nem alkalmazza azokat a megoldásokat, amelyek külföldön már népszerűek. A csoport elmélyült a svéd, dán, norvég mintában, ezek alapján igyekeznek egy olyan szakirodalmat letenni az asztalra, amely irányt mutat: mely módszerekkel lehetne a magyarországi építési technikát fejleszteni ezen a területen.

 

Vinkó Ákos 

 

Vinkó Ákos adjunktus szerint ez óriási előnyökkel járhat a vasútépítéshez szükséges vágányzár idejének csökkentése tekintetében. 

„A fő célja ennek a projektnek, hogy megkeressük azt a megoldást, technológiát, ami a magyarországi körülmények között leginkább megvalósítható, ennek később előkészítjük a honosítását. Majd, ha elkészültünk, szeretnénk a kutatásunkat a szakmai közönség előtt is nyilvánosságra hozni.”

Fontos megjegyezni, hogy a programban résztvevő Kopitkó Tünde a diplomamunkájának témája is kapcsolódik ehhez a területhez.

 

Gyakorlat, élmény, bizalom – itt mindhárom megvalósul

A fiataloknak egyenként mást és mást adott a programban eddig eltöltött idő, de a SWIETELSKY által szervezett közös beszélgetésen elmondták: fontos számukra, hogy bepillanthattak a vállalat szervezeti működésébe, a különböző építési ágazatokba, hiszen ahhoz, hogy valamelyik irányra megdobbanjon a szívük, gyakorlati tapasztalat, élmény szükséges.

 

 

„Nagyon jó az együttműködés a SWIETELSKY Magyarországgal és hatékony, hogy tudjuk tömbösíteni a megadott heti nyolc órát, hiszen így folyamatában, több napon keresztül láthatunk egy munkát. Ilyen volt például az M3 metró felújítás alatt lévő három állomása, amelyet májusban adnak át. Itt azt a feladatot kaptuk, hogy plan doc használatával mérjük fel, hogy milyen fázisban tart a felújítás, milyen elvégzendő feladatok vannak még hátra.” – osztotta meg tapasztalatait Laza Álmos, akit jó érzéssel tölt el, hogy megbízik bennük a cég.

A tervek szerint nyáron ismét több időt tölthetnek a vállalatnál és ők dönthetik el, hogy melyik területen szeretnének további tapasztalatokat szerezni.

 

Laza Álmos

 

Viczián Norbert is azt emelte ki, hogy komolyan vették őket az egyes projekthelyszíneken, így valóban hasznosnak érezhették magukat.

„Januárban voltunk a HomeWork építkezésén, ahol az első két nap megismertük a helyszínt, majd mi magunk is be tudtunk kapcsolódni a folyamatba: 360 fokos kamerával BIM-es fotókat készítettünk az épületről. Fontosnak és nagyon hasznosnak tartom, hogy amit egy előadáson hallok, azt a való életben egy építkezésen is láthatom, belefolyhatok, így maradandóbb tudást szerezhetek.”

 

Viczián Norbert 

 

S hogy a Swietelsky-ösztöndíjprogram valóban színes, szerteágazó lehetőségeket kínál a hallgatóknak, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a céggel szerződött fiataloknak angol oktatást is biztosítanak.

„Hetente járunk a nyelvórákra, ami színvonalas, hasznos, közvetlenül a kommunikációra épül. Számomra többet nyújt, mint az egyetemi nyelvoktatás, hiszen itt kis csoportban vagyunk, mindenkinek van lehetősége beszélni, megszólalni.” – magyarázza Tarcsafalvi Emese, aki azt is hozzáfűzi: „Az M4-es autópálya szolnoki elkerülő szakaszán megnéztük az elkészült műtárgyakat és bepillantást nyerhettünk abba, hogy egy ilyen projektben a Swietelskynek mint alvállalkozónak például mi a szerepe, milyen alapanyagokat használnak és hogyan történik ezek beszerzése.”

 

Tarcsafalvi Emese, Dobos Balázs

 

És persze van, aki egyelőre csak figyel. Dobos Balázs az ösztöndíjprogramnak abban látja hasznát, hogy átfogó képet kaphat a különböző ágazatokról.

„Én komolyabban még nem vetettem bele magamat egyik területbe sem. Nagyon tetszett például az M3 metrófelújítás bejárásán, amikor láthattuk a sínleerősítést, de érdekesnek találtam a főszellőző csatornát is, de az elmélyüléshez egy kicsit több idő szükséges.”

 

 

A program a cég számára is pilot, amely megmutathatja, hogy a szervezet mennyire tud nyitott szerepet vállalni a jövő generációjának ilyen módon történő fejlesztésére. Erről rendszeresen kérnek és kapnak is visszajelzéseket a hallgatóktól – foglalja össze Zóka József HR-vezető.

Számunkra rendkívül fontos, hogy ez egy hasznos együttműködés legyen, olyan pluszt tudjunk adni a hallgatóknak, amit egyetemi körülmények között, az elméleti oktatásban nem kapnak meg. Abban pedig, hogy a cég nyitottan fogadja a hallgatók igényeit, egyértelműen a program koordinátorának, Dórának van a legnagyobb szerepe, aki igyekszik úgy kialakítani a tematikát és a helyszíneket, hogy az leginkább megfeleljen a fiatalok igényeinek, érdeklődési körének.”

 

A BME engedményekkel segítené a hallgatók mielőbbi munkavállalását

Az egyetem olyannyira fontosnak tartja a programot, hogy már a mostani tapasztalatok, visszajelzések alapján engedményeket tenne a hasonló együttműködésben résztvevő hallgatóknak. Lovas Tamás a BME Építőmérnöki Karának oktatási dékánhelyettese szerint a legfontosabb, hogy ösztönözzék és támogassák a fiataljaikat abban, hogy mielőbb partot érjenek, dolgozhassanak, elköteleződjenek. Az építőiparnak is ez az érdeke.

„Például, ha egy ilyen programban a hallgatók nyelvoktatásra járnak, akkor mi ezt akár kredittel is elismernénk. Vagy akár szervezhetnénk úgy a 6. szemeszteres egyetemisták órarendjét, hogy legyen hetente egy szabadnapjuk, amit szabadon használhatnak gyakorlatra, munkára, ennek megszervezése ne egy plusz terhet jelentsen az életükben. A piac felszívja őket, nekünk pedig támogatni kell abban őket abban, hogy dolgozhassanak.”

 

Lovas Tamás (középen) 

 

A dékánhelyettes azt is elmondta: jó látni, hogy a két cég komolyan veszi ezt a programot.

„Jövőbeli munkaerőként tekintenek a hallgatókra, felelősséggel vonják be őket a náluk folyó munkába. A mai munkaerőhiányban senki nem engedheti meg magának, hogy a fiatal mérnököket kávéfőzésre használja.”   

 

Vingelmann Szabolcs, a Vasúttechnika ügyvezetője lapunknak adott interjújában nemrég gyümölcsözőnek minősítette a programot, miután a velük szerződést kötött fiatal oktatókból álló csoport már kézzel fogható eredményt ért el a kutatásfejlesztésben. A cégvezető is abban bízik, hogy néhányan a Swietelskyt választják és friss tudásukkal erősíthetik a vállalatot és elősegíthetik fejlődését.