Hírek

Hírek

Folytatódik idén is a mérésoktatás

Folytatódik idén is a mérésoktatás

Tavaly már több alkalommal is részt vehettek kollégáink a vasútépítés szempontjából fontos mérési folyamatok megismerésében. Ezeken nem csak a szabályozási környezetbe és az elméleti háttérbe kaptak betekintést, hanem rendre gyakorlati feladatokon is részt vettek. A mérési folyamatok alaposabb megismerése idén is folytatódik, márciusban és áprilisban voltak is már ilyen alkalmak.

Márciusi program: szintezési, valamint kitérő és vágány-bemérési ismeretek

Márciusban a szintezési ismeretek, illetve a kitérő bemérés, a vágány - aljankénti - bemérése, valamint a fekszint mérés került terítékre. A gyakorlati órákon az optikai szintezőműszer működését ismerhették meg a kollégák. Ezek a szerkezetek egy úgynevezett kompenzátorral rendelkeznek, ez segíti a vízszintes sík előállítását a mérési folyamatok során. A szintezőműszerrel mm pontosan lehet magasságot meghatározni, ehhez azonban egy szintezőlécre is szükség van.

A magasságmérés történhet abszolút és relatív értelemben. Relatív magasságmérést akkor kell alkalmazni, ha például két pont, tereptárgy egymáshoz viszonyított magaságkülönbségére vagyunk kíváncsiak. Abszolút magasságmérésre pedig akkor van szükség, ha a tereptárgyak tengerszint feletti magasságát kell meghatározni. Utóbbi mérést vonalszintezésnek nevezik, a lényege pedig, hogy ismert magasságú pontról kell a mérést indítani és ismert magasságú ponton kell befejezni. Ezt a módszert használják például szivárgók, árkok folyásszintjének meghatározásához, vasúti pálya magassági beméréshez és még sok más tereptárgy esetében is.

A márciusi oktatás két etapban történt, és összesen 24 kolléga vett részt rajta. Ezeken az alkalmakon szinte minden terület képviselte magát, azaz voltak főépítésvezető, építésvezető, művezető, előmunkás, munkahelyi mérnök, mérnök gyakornok, minőségügyi referens és erőforrás elosztási vezető kollégák is. 

Áprilisi program: váltóerőmérő- és a kábel nyomvonal kereső műszer

„Egy kis pihenőt követően” a mérési oktatás áprilisban folytatódott. A helyszín ezúttal a celldömölki vasútállomás volt, ahol a váltóerőmérő- és a kábel nyomvonal kereső műszer gyakorlati működésébe kaptak betekintést a kollégák.  

Mivel a vasúti pályaépítés során mind a beépítésre kerülő, mind pedig a karbantartási-felújítási munkák során felújított váltók üzembehelyezésének szigorú szabályrendszere van, ezért ezek a mérési folyamatok igen fontosak a vasútfejlesztés során. Az említett előírások kiterjednek többek között a váltók geometriai működési méreteire és a mechanikai működéshez kapcsolódó paraméterekre is. 

Az áprilisi oktatáson az úgynevezett VEM-02 és VEM-10-es váltómérő készülék működését ismerhették meg a kollégák. Ezek azok a szerkezetek, amik a fentebbi mérési folyamatokhoz szükségesek. A műszerek elméleti működését még januárban ismerhették meg, most pedig gyakorlatban is volt lehetőség megnézni mit tudnak a készülékek.  Az érintett műszerek egy piezo-kristályos mérőfejjel csatlakoznak a váltó állító rudazatához. A mérési adatokat adatkábelen, illetve a modernebb verzióban már bluetuth-on keresztül továbbítják a kiértékelő mérőműszerhez. 

Az oktatás során a szakemberek bemutatták azt is, hogy az erőmérő készüléket hogyan lehet implementálni a váltóba, majd állítási-, fékben futási- és felvágási erőmérések következtek. A folyamat során betekintést kaptak a kollégák a váltóállítási, felvágási folyamatokba és hozzájuk tartozó erőhatásokba is, majd közösen elemezték az erőmérési grafikonokat.

A váltómérések után a kábel nyomvonal kereső gyakorlati alkalmazása következett. Ez is egy igen fontos folyamat, a pályaépítési munkák során ugyanis a vasútüzem biztonságára az egyik legnagyobb veszélyt az üzemi kábelek megrongálódása jelenti.  Ezt a kockázatot csökkenteni tudjuk azzal, ha pontosan meghatározzuk a kábelek nyomvonalának és a pályakeresztezéseknek a helyét, ezért a munkák megkezdése előtt célszerű a nyomvonalak feltárása.

A Swietelsky Vasúttechnikánál egy korszerű, úgynevezett RD 8000 típusú rádiódetektoros kábelnyomvonal kereső készüléket használunk. Ez frekvencia szintek szerint képes azonosítani a különböző földkábeleket, illetve a nem terhelt kábelek azonosítására is alkalmas jeladó készülék segítségével. A gyakorlati oktatás során az állomási biztosítóberendezési kábelek nyomvonalának azonosítása volt a feladat. A képzésen ezúttal mintegy 20 fő vett részt.

Idén még további oktatási alkalmakkal is tervezünk

A mérési oktatási alkalmak idén még folytatódnak. Az elmúlt időszakban főként az általános alapozó ismereteket sajátíthatták el a kollégák, illetve felfrissítették a korábbi ismereteket és nagy vonalakban újabb mérési módszerekbe is betekintést kaptak. A következő időszakban kisebb csoportokban fognak haladni, és a specifikusabb ismeretek átadása lesz a cél. A pontos időpontok és helyszínek még kialakítás alatt, a szervezők időben értesítenek majd mindenkit. Emellett bátorítják is a kollégákat, hogy ha valaki valamely mérési területen bizonytalanabbnak érzi magát vagy szeretne olyan mérési technikákat elsajátítani, amelyekkel eddig nem foglalkozott, akkor jelezze, és a cég megszervezi a szükséges képzést. Ezzel párhuzamosan az eddigi oktatások anyagaiból egy képzési tematika is készül, amely elérhető lesz. A gyakorlati oktatási alkalmakat pedig kétéves ciklusokban ismételve fogják megtartani a szervezők.

 

Köszönjük a cikk elkészítésében a segítséget: Dudás István, Vasútépítési igazgatónak, Babos Szilveszter, Kitűző csoportvezetőnek és Béleczki István, Biztosító berendezési és távközlési referensnek.