Hírek

Hírek

Az országban egyedülálló megoldást alkalmazott a Swietelsky a BKV járműtelepén

Az országban egyedülálló megoldást alkalmazott a Swietelsky a BKV járműtelepén

A Swietelsky Vasúttechnika a budapesti M3-as metró felújításának logisztikai központjában egyszerre több dolgot csinál: vágányokat épít át, ideiglenes közúti kapcsolatot épít, miközben folyamatosan kiszolgálja a metróépítést.

Korábban már írtunk a BKV Zrt. Kőér utcai járműtelepéről, amely a budapesti M3-as metró felújításának logisztikai központjául szolgál. Mostani cikkünkben megismerhetik a járműtelep adottságait, és azt, hogy miként oldják meg a Swietelsky Vasúttechnika Kft. munkatársai a metrófelújítás kiszolgálása mellett a többi, hozzá kapcsolódó építési, felújítási feladatot. Az információkat Szalay Alajos főépítésvezetőtől, az augusztusi Hónap Mérnökétől, és Takó Tamás építésvezetőtől, vezető operátortól kaptuk.

Az M3-as metró déli végéhez, a Kőbánya-Kispest állomáshoz közel fekvő telephely meglehetősen előnytelen tulajdonságokkal bír. Két hosszú oldalán a Basa utca, valamint a Budapest-Cegléd vasútvonal, rövid oldalán pedig a Kőér utca határolja.

 

Teherbíróvá kellett tenni a talajt 

Egy rendkívül hosszú, 1250 méteres területről van szó, amelynek legnagyobb szélessége is mindössze 150 méter. Korábban, az 1970-es években egy mocsaras, tőzeges zöld terület volt – vagyis teljesen alkalmatlan arra, hogy itt vasutat építsenek. 1974 és 1983 között zajlott a járműtelep kialakítása. Ahhoz, hogy teherbíróvá váljon, a munkálatok során akkoriban összesen 370 ezer köbméter földet mozgattak meg, majd átlagban 1,3 méter vastagon homokos kaviccsal terítették le ezt a területet. Ezt követően tudták kiépíteni a hosszított kiszolgáló létesítményt.  

A Kőér utcai járműtelep alapvetően több funkciót is betölt. Ez az M3-as metró

  • remíze, ahol a metrószerelvények tárolása és karbantartása történik,
  • üzemeltetési és karbantartási központja,
  • egyetlen nagyvasúti kapcsolata,
  • és a felújítási munkálatainak kiszolgáló egysége is.

 

Erről a telephelyről történik jelenleg a hármas metró középső szakaszán (Lehel tér-Nagyvárad tér) folyó felújítási munkálatok kiszolgálása is. Innen juttatják az építőanyagokat az alagútba, illetve ide szállítják fel az alagútból kitermelt építési hulladékot.

Erről a folyamatról a járműtelepről hamarosan megjelenő, következő cikkünkben részletesen is beszámolunk.

A telep összesen 12 funkciót lát el. Helyet kap benne egy kocsiszín, egy fordítókorong, egy hőközpont, villamosjavító üzem, központi és szociális épület, valamint egy mozgólépcsőjavító főműhely. Ezen kívül egy járművizsgáló, egy ipari tisztító pályafenntartási épület, egy járműmosó és egy 2 vágányos karbantartó csarnok is. A területhez tartozik kb. 25 ezer négyzetméternyi közlekedő út és parkoló a dolgozók számára.

De lássuk, hogy a Swietelsky Vasúttechnika Kft. munkatársainak milyen járulékos feladatokat kell megoldaniuk a metróépítés folyamatos kiszolgálása mellett.

 

Fel kell újítani a III. sz. lírát

Először is, mi az a líravágány? Több párhuzamos vágány, amelyet egy anyavágányból ágaztatnak ki. Itt a Kőér utcai járműjavítóban három ilyen van, I., II. és III. számú.

Ahhoz, hogy a metrófelújítási munkálatokat hatékonyabban, gyorsabban tudják kiszolgálni, fel kell újítani a III. lírát, amin keresztül a metrószerelvények forgalomba állása és visszatérése történik, hogy üzembiztonságát növeljék, mivel az eltelt évtizedek alatt állapota jelentősen leromlott. Ennek megvalósítása azonban rengeteg kihívással jár, mert számos kötöttség nehezíti a munkafolyamatot.

Például az, hogy a líra alatt fekvő kábelalagút folyamatos áramellátás alatt van. Ezért részben feszültségmentes állapotba kell hozni, hogy dolgozni tudjanak rajta. A vágányok alatt új gerendákat építettek, továbbá minden olyan elemet kicserélnek, amelyek olyan mértékben károsodtak, hogy már nem látják el megfelelően a feladatukat.

Vannak olyan munkafolyamatok, amiket nem lehet bármikor, bármilyen körülmények között elvégezni. A hegesztések és a helyszíni szigetelt ragasztott kötések ugyanis 10 fok feletti hőmérsékletet igényelnek. Ilyenkor van, hogy sátor alatt melegítik fel a sínszálat és a levegőt, hogy elkészíthessék ezeket.

A 3-as líra várhatóan még az idén elkészül, de a feladatoknak itt még nincs vége. Ezután átépül még a KÖKI kihúzó és a 3-as líra közötti kettős vágánykapcsolat és a hozzá tartozó négy kitérő, majd a 3-as líra mellett fekvő VIII-as, IX-es számú összekötő és a XVII-es számú próbavágányt is felújítják.

A XVII -es próbavágányon a metró szerelvények tesztelését végzik. Itt kissé kedvezőbb a helyzet, mivel külön tudják feszültség alá helyezni, így a többi felújítási munkáktól függetlenül el tudja látni a feladatát.

 

Még egy utat is ki kell építeni az építési hulladék elszállításához

A járműtelepről a felújítás során kitermelt al- és felépítményi anyagokat (homokoskavicsot, zúzottkövet) a járműtelep egyik hatalmas kihasználatlan részébe szállítják, vasúton. A depóból azonban egyelőre nem tudják elszállítani, mert nem vezet út kifelé – eddig ugyanis nem volt rá szükség.

A feladat tehát, hogy ezt mielőbb megépítsék. Már csak jóváhagyásra várnak a kivitelező Swietelsky Vasúttechnika, valamint a FŐMTERV közös tervei, ami alapján kialakítható ez a mintegy 10 méter széles útátjáró. Ezen keresztül lehetőség nyílik arra, hogy a tároló depóból közvetlenül ki lehessen hajtani a Basa utcára és a törmeléket a megfelelő helyre szállítsák.

 

Az országban egyedülálló megoldást találtak

A nehézség a tervek elkészítésekor az volt, hogy a kivezető útnak a fordítókorong melletti területen kell áthaladnia, ahol a XVII -es próbapálya fut. A vágányban azonban egy olyan áramkör található, amelyet nem lehet kiiktatni vagy megszakítani. Ezért csak olyan megoldás jöhetett szóba, ami mellett biztosítható az AVR szőnyeg (Automatikus vonatvezető rendszer) folyamatossága.

Ezért, hogy ezt megvédjék a közúti terheléstől, és ne is kelljen kikapcsolni, egy „minihíddal” - acéllemezekből álló tartószerkezettel - fedik le. Ezeket az acéllemezeket azonban minden egyes alkalommal el kell távolítani, amikor befejeződik a teherautóforgalom, és újra le kell rakni, amikor ismét használni szeretnék. Ez a műszaki megoldás egyedülálló az országban.

Ahhoz azonban, hogy a megépített kijáró csatlakozni tudjon a Basa utcába, még a területet határoló betonfalat is meg kell bontani és egy kaput kialakítani, de a fenti feladat megvalósítása után ez már igazán nem jelent gondot a szakembereknek.

A BKV Zrt. járműjavítójában működő M3-as metró logisztikai központról szóló következő cikkükből kiderül, hogy a Swietelsy Vasúttechnika Kft. munkatársai milyen egyedi megoldásokat alkalmaznak arra, hogy az alagútban folyó munkálatokat ki tudják szolgálni a folyamatos metróközlekedés mellett.