Idestova több, mint egy évtizede tart már a stuttgarti vasúti csomópont teljes átszervezése és modernizálása, azaz a Stuttgart 21 projekt. Az átalakítás központi eleme a stuttgarti főpályaudvar átépítése 17 vágányos fejpályaudvarból 8 vágányos földalatti átmenő pályaudvarrá. Ahhoz, hogy ez megvalósítható legyen, minden irányból ki kell építeni a csatlakozó vonalakat is, ezek jobbára nagy sebességet lehetővé tevő alagutakon keresztül vezetnek majd.
A Stuttgart 21 beruházás részeként Wendlingen és Ulm közé egy 250 km/h sebességgel járható, modern nagysebességű vasútvonalat építenek. Az új vasútvonal, hogy csökkentsék a környezeti károkat, nagyrészt a már régóta meglévő autópályával halad párhuzamosan. Az új vonal a régihez képest több, mint 13 km-rel rövidebb, ugyanis a geometriai korrekciókat hét, összesen 27 km hosszú, hegyeket átszelő alagút beiktatásával oldják meg.
A Wendlingen és Ulm nagysebességű vonal kiépítésében részt vesz a Swietelsky cégcsoport is. A gigaberuházáshoz a német anyacég a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-től rendelt acélszerkezeteket. A mintegy száz darab elem egy részét az alagútban kialakított nagysugarú kitérőkörzetben használják fel, a másik részét pedig hídra kerülő dilatációs egységhez építik be.
Fontos, hogy a magyar gyártókapacitást külföldön is elismerjék
A nagyszabású németországi közlekedésfejlesztési programba való bekapcsolódás komoly lehetőség a Swietelsky Vasúttechnika számára, hogy megmutassa szakmai tudását és gyártói kapacitását. Gépészeti területen már bizonyított a cég külföldön, most az acélgyártásban is beigazolódhat, hogy
a magyar leányvállalat mind tudásban, mind gyártói minőségben, megbízhatóságban megfelel a nyugati elvásároknak. Az anyacég megrendelése jó lehetőség arra, hogy a Vasúttechnika hazai gyártókapacitás külföldön is elismert legyen.
A vállalat fontosnak tartja ezeket a munkákat és kihívásokat, illetve azt is, hogy az ehhez szükséges szakmai hátteret biztosítani tudják. A cég ügyvezetői szerint a tudás eddig is megvolt, csak esetleg nem használták ki maximálisan.
Céljuk, hogy a jövőben azok a vállalaton belüli potenciálok – mint például a projektek lebonyolítóinak műszaki vagy nyelvtudása - kellő hangsúlyt kapjanak, illetve továbbfejlesszék ezeket a piacképes ismereteket.
Az ősszel legyártott tartószerkezetek - a Swietelsky Vasúttechnika Kft. 13 fős csapatával együtt- már megérkeztek Ulmba, következik majd a beépítés.
De a szerkezetek gyártása önmagában is számos érdekességet és kihívást rejtett, amit mi is nyomon követtünk.
A celldömölki acélgyártóüzemben (amit egyszer már bemutattunk ITT) Kovács Szabolcs szakipari és hegesztési vezető (képünkön) kalauzolt minket végig és mutatta meg az egyes munkafázisokat. A szakemberek a lehető legnagyobb alapossággal és pontossággal készítették el a megrendelt termékeket.
14 tonnányi acélszerkezet legyártására kaptak megrendelést
Elsőként megnéztük, hogyan vágják fel a 1,5x3 méteres acéllemezeket kisebb darabokra. A folyamatot CNC vezérlésű gép végezte, amelybe betáplálták az adott elemek méretezett terveit, majd a plazmavágó fejegységgel kivágták az elvárt méreteket.
A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a megrendelt mintegy százhatvan acélszerkezeti egység több mint háromnegyede egyedi méretű volt. Tehát a sorozatgyártás szóba se jöhetett. A megrendelt vázakhoz mintegy 14 tonna (hozzávetőleg 4 személyautónyi) acélra volt szükség.
Az összeszerelés milliméter-pontossággal történt
Ezután a nagy szerelőcsarnokba mentünk, ahol az összeállítás különböző munkafolyamatokban történt.
A plazmavágóval kivágott acéllemezeket először szalagcsiszolóval megtisztították.
Majd az egyengetés és méretellenőrzés után belekerült az egyedi sablonba, ahol a függőleges és vízszintes elemeket, a zártszelvényeket, kereszttartókat rögzítették, beletették a terv szerinti méretben a merevítő bordákat. Következett az utolsó és egyben talán legfontosabb fázis: a hegesztés.
Itt naponta 8-10 egységet gyártottak le a szakemberek, a kisebb szerelőcsarnokban nagyjából ugyanennyit.
Az összeállított acélszerkezeteket ezután Ócsára, tűzihorganyzásra szállították. Ez egy felületkezelés, ahol az elemekről savas fürdőkben lemossák a szennyeződést, majd 450 fokos folyékony cinkbe (horganyba) merítik meghatározott ideig, melynek hatására a felületén cink-oxidból álló bevonat keletkezik. Az acélszerkezetek így évtizedeken keresztül ellenállnak a korróziónak.
A végső ellenőrzés rendkívül fontos
A tűzihorganyzott termékeket visszaszállították a celldömölki telepre, ahol a méreteket újra leellenőrizték, majd próbaszerelést hajtottak végre. Az acélszerkezetek elkészítésekor milliméteres eltérés sem lehetett a megadott méretekhez képest, hiszen pontosan bele kell passzolniuk a vágány süllyesztett részeibe.
Az üzemből gyártás során keletkezett hulladékot fémhulladéktelepekre vitték, de az emulzióval szennyezett, veszélyes anyagnak minősülő fémforgácsot a tiszta hulladéktól külön gyűjtötték és szállították el.